NOWA KSIĄŻKA AUTORKI WYDAWNICZEGO FENOMENU "CUDOWNY CHŁOPAK". OPARTA NA POWIEŚCI GRAFICZNEJ R.J. PALACIO POD TYM SAMYM TYTUŁEM. NA PODSTAWIE "BIAŁEGO PTAKA" POWSTAŁ FILM Z HELEN MIRREN I GILLIAN ANDERSON (POLSKA PREMIERA W 2024 ROKU). Powieść o harcie ducha, odwadze i dobroci, które nie umierają nawet w najmroczniejszych czasach. Julian, który w "Cudownym chłopaku" jest jednym z prześladowców Auggiego, poznaje poruszającą historię swojej babci z czasów II wojny światowej. Sara Blum wiedzie idylliczne życie z uwielbiającymi ją rodzicami. Są jednak Żydami i ich świat wali się w gruzy, gdy do Francji wkraczają Niemcy. Oddzielona od rodziny Sara, która musi uciekać przed nazistami, otrzymuje pomoc z zupełnie niespodziewanej strony. Od niepełnosprawnego chłopca o imieniu Julian, gotowego zaryzykować wszystko, by ją uratować. Choć ona nigdy nie stanęła w jego obronie, gdy był wyśmiewany w szkole przez kolegów. Ukryta w jego domu, odcięta od wszystkiego, znajduje ucieczkę w przyjaźni z Julianem i w świecie, który wspólnie odkrywają. Ta historia, choć jej akcja rozgrywa się kilkadziesiąt lat temu, jest wciąż aktualna, bo przypomina, że warto być dobrym, mimo że czasem wymaga to wielkiej odwagi. Powieść jednocześnie wyrazista i subtelna. Idealna kombinacja. "The New York Times" Autorka wyraźnie łączy faszyzm i potworności II wojny światowej z tym, co się dzieje w dzisiejszym świecie. "The Hollywood Reporter" R.J. Palacio, pokazuje rzeczywistość bez owijania w bawełnę, szanując zdolność młodych czytelników do radzenia sobie z mocnym tekstem. "Forbes" Rozdzierająca serce i niosąca nadzieję. "Kirkus Reviews" Opowieść o sprzeciwie wobec wroga i jego okrutnej ideologii, odwadze i woli przetrwania. Doskonała jako pomost łączący przeszłość z przyszłością. "Booklist"
UWAGI:
Nazwa głównego autora wyróżniona typograficznie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 613788 od dnia:2024-03-20 Wypożyczona, do dnia: 2024-07-18
Czy da się uciec od swojego pochodzenia? Jak pragnienie awansu społecznego wpływa na kolejne pokolenia? I czy nasze życie mogą kształtować ci, którzy odeszli, zanim się urodziliśmy?
Wokół tych pytań krążą rozważania noblistki Annie Ernaux w trzech autobiograficznych prozach składających się na zbiór "Bliscy". Zbierając słowa, gesty i wydarzenia z życia ojca, matki i siostry, rekonstruuje ich losy i odbija je w lustrze własnych doświadczeń. Opowiada o ojcu, który w dzieciństwie zamiast chodzić do szkoły, musiał pomagać w żniwach, a w dorosłości zajął miejsce wśród ludzi prostych i milczących. O matce pełnej gwałtowności i dumy, marzącej o pozycji, "dorobieniu się" i szacunku otoczenia. O przedwcześnie zmarłej siostrze, której odejście rzuciło długi cień na relacje rodzinne i zdefiniowało życie Ernaux.
Ta, niczym archiwistka pamięci, opisuje dziedzictwo swoich najbliższych, łącząc kobietę, którą jest teraz, z dzieckiem, którym była w przeszłości.
I choć twierdzi, że beznamiętna opowieść przychodzi jej naturalnie, opisane przez nią brzemię pamięci porusza czytelnika do głębi.
Anglia, rok 1758. Trwa szaleństwo na punkcie porcelany. Ludzi ogarnęła gorączka "białego złota" - jedni zbijają majątek, inni tracą go bezpowrotnie. Wytwórnie prześcigają się w pomysłach, byle tylko zaistnieć, zachwycić i wyróżnić się na tle pozostałych. Cel uświęca środki. Genevieve Planché, młoda Angielka z hugenockiej rodziny, dostaje posadę zdobnika porcelany w jednej z fabryk. Nie jest to dla niej szczyt marzeń - nade wszystko pragnie zostać prawdziwą artystką, malować obrazy. Marzy o wyjeździe do Wenecji, gdzie mogłaby doskonalić swój talent i pasję, niestety nie ma środków na podróż, a poza tym nikt nie bierze na poważnie jej wielkich ambicji, mając je za dziewczyńskie fanaberie. W tamtych czasach w świecie sztuki prym wiodą mężczyźni.
Los jednak stawia na drodze dziewczyny sir Gabriela Courtenaya, tajemniczego dżentelmena, który obiecuje pomoc w zamian za przysługę: Genevieve ma wytropić pewnego alchemika i wykraść mu przepis na kolor inny niż wszystkie.
Czy kobieta podoła temu zadaniu? Kim naprawdę jest sir Gabriel i co go łączy z madame de Pompadour, metresą Ludwika XV i patronką najważniejszej fabryki porcelany w Europie? Wkrótce się okaże, że szpiegowska misja Genevieve to dopiero początek wielkiej przygody.
UWAGI:
Na stronie tytułowej i okładce: Prószyński i S-ka. Na okładce: Miłość, pasja i ambicje w czasach porcelanowej gorączki.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 614848 od dnia:2024-04-09 Wypożyczona, do dnia: 2024-05-09
Nowe śledztwo Martina Servaza!"Myślę, że ktoś tutaj zachowuje się tak, jakby uważał się za Boga."W odciętej od świata dolinie w Pirenejach dochodzi do serii straszliwych morderstw. Podejrzewa się, że jakąś rolę w sprawie pobliski opactwo kryjące wiele sekretów. Miasteczko ogarnia chaos, mieszkańcy postanawiają wziąć sprawy w swoje ręce. Do akcji wkracza Martin Servaz, były komisarz policji w Tuluzie.
UWAGI:
Stanowi cz. cyklu z komendantem Martinem Servazem.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Lata 20. XX wieku - czas przemian, niepokojów i rosnących nadziei.
Na początku ubiegłego stulecia obietnice lepszego życia zawiodły górniczą rodzinę Bednarzy ze Śląska do Westfalii. Teraz wracają, aby zagłosować w plebiscycie. Głęboko wierzą, że ich ukochana ziemia zostanie przyłączona do Polski. Losy rodziny splatają się z burzliwą historią Górnego Śląska, a marzenia o spojonym życiu okazują się mrzonką. Po trzecim powstaniu śląskim rodzina wyrusza w kolejną podróż - tym razem do wykrwawionej wojną Francji, która kusi górników obietnicą dobrze płatnej pracy. Czy Bednarze odnajdą szczęście na obcej ziemi? I czy listy z odległej Brazylii pomogą odzyskać nadzieję?
"Listy z czarnych miast" to drugi tom przejmującej serii "Emigranci", to pełna zaskakujących zwrotów akcji opowieść o poszukiwaniu domu, miłości, a przede wszystkim samego siebie.
UWAGI:
Bibliografia na stronie [295].
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 617334 od dnia:2024-01-22 Wypożyczona, do dnia: 2024-05-21
Jak zrujnować królową : Maria Antonina, skradzione diamenty i skandal, który zachwiał tronem Francji "Maria Antonina, skradzione diamenty i skandal, który zachwiał tronem Francji " Tytuł oryginału: "How to ruin a queen : Marie Antoinette, the stolen diamonds and the scandal that shook the French throne,".
AUTOR:
Beckman, Jonathan
POZ/ODP:
Jonathan Beckman ; tłumaczenie Anna Gralak.
ADRES WYD.:
Kraków : Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2017.
Znienawidzona przez lud królowa Maria Antonina i najdroższy naszyjnik świata. Oto jedna z najbardziej tajemniczych afer W historii, która nigdy nie została wyjaśniona i pośrednio przyczyniła się do wybuchu rewolucji francuskiej. Gdy kardynał Rohan usłyszał od rzekomej powiernicy Marii Antoniny, że królowa chce potajemnie kupić najdroższy naszyjnik świata, postanowił go dla niej zamówić. Jubilerskie dzieło przekraczało granice wyobraźni - 650 diamentów ważyło tyle, że nosząca je osoba z trudem mogłaby wstać. Za równowartość naszyjnika można by kupić 609 pierścionków zaręczynowych księżnej Kate (a wcześniej Diany), 54 wyspy takie jak ta, którą kupił sobie Johnny Depp, 200 prywatnych koncertów Madonny albo ponad pół miliona flakonów perfum Chanel N°5. Kardynał liczył na nagrodę za pomoc w transakcji. .. aż do momentu, gdy okazało się, że królowa o niczym nie wie, a bajeczny naszyjnik rozpłynął się w powietrzu. Na zawsze. Czy Maria Antonina, która z oburzeniem zaprzeczała oskarżeniom, naprawdę nie miała nic wspólnego z intrygą? Czy to kardynał uknuł plan, żeby spłacić długi? Jaką rolę odegrała tajemnicza hrabina de La Motte-Valois? Była tylko graczem, a może to ona rozdawała karty w tej rozgrywce?
Jak zrujnować królową to fascynująca opowieść pełna dworskich intryg, niewyobrażalnego przepychu, spektakularnych ucieczek i uprowadzeń. Jonathan Beckman udowadnia, że czasem prawda bywa ciekawsza od najbarwniejszej fikcji.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 367-381.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Laura wiedzie spokojne życie na ostatnim piętrze przedwojennej warszawskiej kamienicy, gdzie mieszka wraz mężem i córkami. Czuje się tam szczęśliwa i bezpieczna, do czasu, gdy znajduje na podłodze salonu amarantowy koralik ze strzępkiem srebrnej nici. Intuicja podpowiada jej, że jest on ważny, podobnie jak zdjęcie dziewczynki z lalką ukryte za obwolutą starego albumu, listy wypchane strzępkami znalezionych pod podłogą papierzysk oraz jedwabna rękawiczka z wyhaftowanym tajemniczym symbolem. Chęć wyjaśnienia tajemnicy zaprowadzi Laurę do maleńkiego francuskiego miasteczka i domu z zamkniętymi okiennicami. Wewnątrz czekają na nią zarówno odpowiedzi, jak i nowe pytania.
UWAGI:
Na okładce: Powieść o tajemnicach przeszości i cenie, jaką trzeba zapłacić za ich poznanie...
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Max i Eliza nie potrafią zdefiniować uczucia, które ich łączy. Starają się być ze sobą jak najwięcej, ale większość czasu zabiera sprawa kuferka z wiśniowego drewna, który Max przywiózł z Ameryki jako spadek dla Anny. Zawiera on cenne klejnoty i stare dokumenty sięgające czasów Kazimierza Wielkiego, odnoszące się do przypisywanego królowi romansu z Esterą Małach. Anna uznaje, że zawartość kuferka należy uznać za polski skarb narodowy i decyduje się przekazać go do Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu aktem darowizny. Podczas przewożenia skarbu z Gdańska do Krakowa samochód wynajętej przez bank firmy ochroniarskiej ulega katastrofie. Przewożone w jego sejfie skarby znikają. Wkrótce rozpoczyna się śledztwo. W oczekiwaniu na jego wyniki Eliza, dla której są to ostatnie wakacje przed rozpoczęciem pracy, wyjeżdża z Maxem na wycieczkę do Francji. Problem klejnotów na chwilę dla nich znika. Są tylko oni, ich uczucie i cudowne zamki w dolinie Loary. Co z tego wyniknie?
UWAGI:
Stanowi część 1. cyklu.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 612243 od dnia:2024-01-25 Wypożyczona, do dnia: 2024-05-24
Królowe rywalki to porywająca opowieść o przebiegłej, żądnej władzy Katarzynie Medycejskiej i wytwornej, namiętnej królowej Margot - matce i córce - których konflikt ukształtował historię XVI-wiecznej Europy. Pochodząca z możnego florentyńskiego rodu Medyceuszy Katarzyna słynęła z makiawelicznej polityki i bezwzględnych ambicji. Dominowała na tronie Francji przez trzydzieści lat, podczas których królestwo było rozdzierane przez starcia polityczne i religijne. Jej najmłodsza córka Małgorzata, powszechnie podziwiana jako jedna z najpiękniejszych kobiet Europy, była upartym, wolnym duchem i jedyną przeciwniczką, której matce nie udało się zastraszyć ani ujarzmić. Pod pretekstem pojednania Katarzyna zaaranżowała małżeństwo żarliwej katoliczki Małgorzaty i jej kuzyna Henryka z Nawarry, przywódcy stronnictwa protestantów. Zaledwie pięć dni po ceremonii zainicjowała brutalną rzeź, podczas której stracili życie wszyscy goście weselni pana młodego oraz przeszło pięć tysięcy protestantów w całej Francji. Małgorzata - zniewalająca, inteligentna i wielkoduszna - stanęła w obliczu przejmującej decyzji, od której zależał los całego królestwa.
UWAGI:
Bibliogr. s. [507]-518. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni